להתחברות

שנה של עצירה והתבוננות | עמוד דיון

תקציר

שנה של עצירה והתבוננות

כיצד ניתן לממש בימינו את הזמנת השמיטה לעצירת המירוץ לטובת זמן פנוי לנפש, למשפחה ולקהילה?

השמיטה כהרפייה

השמיטה כהרפייה

מאמין בא אל הבודהה עם שני זרי פרחים כמנחה,
אחד בכל יד.

הבודהה פנה אל עבר ידו הימנית ואמר לו
– שמוט את זה

המאמין שמט.

 

אז פנה הבודהה אל ידו השמאלית ואמר
– שמוט את זה.

המאמין שמט.

אז פנה הבודהה למרכז, הצביע על האיש ואמר
– שמוט את זה.
(סיפור זן)

שמיטת דעות קדומות ופתיחת שדות מחשבתיים

שמיטת דעות קדומות ופתיחת שדות מחשבתיים

מקובלת היא החלוקה של המצוות
למצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחבירו…

גדולה מצווה זו של שביעית
שכרוכים ומשתלבים בה שני התכנים גם יחד;
וכמבנה-על המזדקף ועולה מעל שני תכנים אלה-
מצווה שבין אדם לעצמו,
בהיותה מיועדת לפתוח לאדם אופקים חדשים
לשלמות והשתלמות.
(הרב שאול ישראלי)

עצירה של מירוץ החיים

עצירה של מירוץ החיים

"צורך מיוחד היא לאומה זו,
שהיצירה האלוקית נטועה בקרבה באופן בולט ונצחי,
כי מזמן לזמן יתגלה בתוכה
המאור האלוקי שלה בכל מלא זוהרו,
אשר לא ישביתוהו חיי החברה של עול עם העמל והדאגה,
הזעף והתחרות אשר להם,
למען תוכל להתגלות בקרבה פנימה
טהרת נשמתה בכללותה כמו שהיא…."
(הראי"ה קוק, "שבת הארץ")

סיכום

מצוות השמיטה העתיקה חייבה כל חקלאי בארץ-ישראל לנטוש את שדהו אחת לשבע שנים, להפקיר את פרותיו, לתת לאדמה מנוחה ולאפשר לכל אדם להיכנס לשדה וליטול חלק מברכת האדמה.  בסוף אותה שנה נמחקו החובות הכספיים ואנשים זכו להזדמנות חדשה מהבחינה הכלכלית. שנת השמיטה עצמה היוותה פסק זמן קולקטיבי, שאִפשר התמקדות בקידום ערכי משפחה, קהילה ורוח.

בחברת ימינו, בה רק שני אחוזים מהישראלים הם חקלאים, ושמיטת הכספים כבר בוטלה מזמן לטובת הפרוזבול, יש מקום לחזור ולהתחבר אל האוטופיה ששנת השמיטה מציעה לנו  ולמשוך ממנה חיבורים אל ימינו.

האטת המירוץ לצורך חיבור לדברים שחשובים לנו באמת, הכרת תודה אל מול עולם הטבע והפחתת הצרכנות הפוגעת בו, או שמיטת זמן לטובת התנדבות הן רק חלק מהדרכים לתרגום רעיונות השמיטה לעולם המציאות.

הדיון המורחב

השמיטה קוראת לעצירה ממירוץ החיים לטובת הנפש, המשפחה והקהילה

x

לעצור לרגע מהמירוץ ולהזכר במה שחשוב באמת

החיים שלנו הם מירוץ אחד ארוך, אחרי קריירה, לימודים, ילדים, קניית דירה ועוד. שנת השמיטה מזמינה את כולנו לעצור לרגע מן המירוץ, להיזכר בדברים שחשובים לנו באמת, לפתוח את השדה ואת הלב ולהתחבר לטבע ולעצמנו.

 

לעצור את המירוץ ולהיזכר במה שחשוב באמת

לעצור את המירוץ ולהיזכר במה שחשוב באמת

2 תגובות
  • x

    ללחוץ ריסטרט על המערכת

    שמיטה בשבילי לעצור לרגע ממחול  השדים המטורף שכולנו חיים בו , לקחת אויר, להתרענן, להתחדש, להתמלא באנרגיה, ללחוץ ריסטרט על המערכת, ולחזור להניב פירות רעננים ויפים.

    תמיכה

    רנית בודאי היימן

  • x

    לא צריך לזרוע ולשתול השנה

    בעיניי שמיטה היא לשמוט את הישן. לא לעבוד קשה, לא צריך לזרוע ולשתול השנה, להסתפק במועט ולהאמין שכל מה שיש לנו מספיק לנו ויגיע לנו בשפע ובברכה.

    תמיכה

    זיוה אביב

x

האטת מירוץ החיים

קיים צורך לפתח הבנות מחודשות בנושא הקצב הנכון של פיתוח וצריכה לחברה פוסט-תעשייתית; חזון השמיטה מהווה השראה לפעולה זו. לאור המחזורים של שבת ושמיטה, יש ערך אישי וחברתי לאימוץ הפסקות ותקופות קצרות וארוכות יותר של חוסר עשייה כלכלית על-מנת ליצור את החלל לצמיחה תרבותית ורוחנית.
להרחבה

Jeremy Faust

השמיטה כהרפייה

x

"הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי אָנֹכִי אֱ-להים" אומר דוד המלך בתהילים (מו ,יא).

הרפיה היא תנועה בנפש-המשחררת את האדם מאחיזתו במציאות ונותנת פתח להתרחשות חיצונית לפעול בעולמו.

הרפיה היא ריחוק-על ידו מברר האדם את טיב הקשר בינו ובין מה שנאחז בו קודם.

הרפיה היא לימוד-המברר את היחסים, מאזן, מכניס לפרופורציות, מאפשר להסתכל על התמונה בשלמותה.

הרפיה היא התאמה-תיאום כוונות בין האדם- עולם- קב"ה.

הרפיה היא ענווה-על ידה האדם מבין שלא בהכרח הוא השולט על המציאות, יש כח גדול יותר שהאדם חלק ממנו.

הרפיה נוסכת בטחון על פני המרפה-אולי כאשר מתפנה מקום בתוכנו יש לקב"ה מקום להיכנס…

וזה מקור הבטחון הכי ענק שהאדם מסוגל לחוש!

שנת שמיטה כשמה כן היא מרגילה את האדם לשמוט- לשבות- להרפות…

להזכיר לאדם "כִּי-לִי, הָאָרֶץ" וכאן המשמעות שהארץ שייכת לקב"ה. והאדם מופקד על הקרקע ואינו בעל רשות לבעול את הקרקע כרצונו.

הדס ילינק

x

מהו עניינה של שמיטה בנפש?

במילה אחת, עניינה של שמיטה בנפש, זו הרפיה.
שנת שמיטה כשמה כן היא, מרגילה את האדם לשמוט ולשבות.

להרפות.
שנת השמיטה מזכירה לאדם "כִּי לִי הָאָרֶץ" – הארץ שייכת לקדוש ברוך הוא והאדם מופקד על הקרקע ואינו בעל רשות לבעול את הקרקע כרצונו.
בשנת שמיטה האדם "גולה" מעל אדמתו למשך שנה תמימה, פורש מענייניו היומיומיים לעניינים שבדרך כלל אין לו פנאי לעסוק בהם, לוקח צעד אחורה, מתבונן.
וכמו בשדה, כך גם בנפש, בשנת השמיטה אנו נדרשים לשמוט את כל אותם דברים שמונעים את החיבור עם שורשנו, לוותר על תכונות נפש שנראה כאילו לא נוכל לחיות בלעדיהן, לוותר על תאוות ישנות, לשמוט את כל מה שמרחיק אותנו מהתכלית.
ולהרפות.

הרב ישראל אסולין

x

שמיטה – שי דותן

שמיטה – שי דותן

שמיטה – שי דותן

x

אני מאוד מתחבר לרעיון הרוחני של שמיטה כהרפיה ממרוץ החיים. כמו שאנחנו עושים בכל שבת כדאי פעם בשבע שנים להתבונן על המירוץ שבו אנו חיים ולחשב מסלול מחדש. בשבילי באופן אישי השנה יש לכך משמעות נוספת, הגעתי לגיל חמישים לסיומן של שבע שמיטות חיים ולשנת היובל. מהי עבורי חירות? זו שאלה שמעסיקה אותי השנה

אריאל פיקאר

אריאל פיקאר

4 תגובות
  • x

    ראשית , ברוך הבא בצל קורתנו – יה צוציק שכמוך [בן 50 ? זה ה20 של פעם]

    לגופו של ענין  – יש לי בעיה עם הרעיונות הכלליים הללו שאינם מעוגנים ב"הלכה" – אני לא מתכוון בהכרח להלכת שו"ע וכו' – אלא כפי שביאליק דרש – איך יוצאים מהאגדה אל ההלכה – היישום המחייב. שהרי אם בערב שבת אין איסור מלאכה מייד עם השקיעה – חלק גדול מאיכותה ההשבתתית אובד19

    קושיה

    אודי ליאון

  • x

    אני מסכים איתך מאוד אודי. אך גם בעם ישראל יש הלכות שנוצרו ממנהגים, כלומר, ראשית התחילה יוזמה של אנשים ולאט לאט הצטרפו קהילות ונוצר מנהג ואח"כ הלכה. אולי זה יקרה גם כאן?

    אריאל פיקאר
    תשובה

    אריאל פיקאר

  • x

    הרעיון שובה לב. תוכל לתת הצעה קונקרטית ? באיזה מקצוע ניתן להפסיק לעבוד למשך שנה שלמה ? אצל המורים ובאוניברסיטאות יש שנת שבתון. לשם כך חוסכים בכל שאר השנים. אולי ניתן לחסוך לשם כך גם במקצועות אחרים ? מעשית כעובד עצמאי אינני רואה כיצד אני יכול להתנתק מהלקוחות ומהעובדים למשך שנה ( גם חופשה קצרה זו בעיה ), ולחזור כאילו מאומה לא קרה.זה נראה לי נכון לגבי כל אדם בתפקיד אחראי.

    קושיה

    חגי גולדברג

  • תשובה

    Eliya Picard

גדול תלמוד המביא לידי מעשה

x

עשייה של שמיטה – בנק זמן של תלמידי תוכנית בארי

כל תלמיד רושם לעצמו על פתק, איך הוא יוכל לפנות לעצמו שעה שבועית (החליטו על יום ושעה, ועל חשבון מה). ניתן לחלק לשני חצאי-שעה, וניתן להציע כמה אפשרויות (למשל: יכול בימים ראשון, שלישי או שישי).

רכזו את כל התוצאות של התלמידים, ובכך תצרו 'בנק זמן' כיתתי. חשבו יחד לאיזו מטרה אתם רוצים לנצל את 'בנק הזמן' שנוצר (התנדבות משותפת, עזרה הדדית בתוך הכיתה, תרומה לבית הספר וכו').
להרחבה

בנק זמן

בנק זמן

x

עשייה של שמיטה – אוהל שמיטה ישראלית

בשנת השמיטה הנוכחית עשיתי לי למנהג לבלות מספר ימים בחודש בהפעלת "אוהל שמיטה ישראלית" – אוהל רחב ידיים המציע לאנשים זמן של רגיעה, אכילת פירות הארץ , החלפת ספרים (ספריית קח קח – מותר לקחת ספרים שאוהבים), ושיח משותף על החלומות החברתיים שלנו, בדגש על  כאלו הנוגעים בערכי השמיטה. האוהל נודד ברחבי הארץ לאורך השנה כולה ומבקר במקומות העוסקים בעשייה המקושרת לשמיטה. עד כה נדד האוהל בירוחם, בשדות נגב, בבאר שבע, במודיעין, בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובאשחר.
להרחבה

אוהל שמיטה ישראלית

אוהל שמיטה ישראלית

x

עשייה של שמיטה – שמיטת שדות של מחשבה והרגלים

בקהילה קיבלנו על עצמנו "לשמוט שדות של מחשבה והרגלים ולפתוח אותם אל היכרות חדשה עם עצמנו, עם חיינו ועם המרחב שבו אנחנו חיים והאנשים המרכיבים אותו".

הדרך: הקהילה כולה קיימה עבודת עומק בשלושה ממדים – תיקון המידות, התייחסות לנושאי תשתית המרכיבים את החיים (אוכל, עבודה וכן הלאה) והיכרות עומק עם ה"אחר" (חרדים, ערבים, עוני, חיילים בודדים וכן הלאה).
זאת על מנת שתהיה שנת שמיטה משמעותית, שניכנס אליה ונצא ממנה אחרים,שנשמוט, שנשתנה ונתחדש לעצמנו ולעולם.
להרחבה

שמיטת שדות מחשבה

שמיטת שדות מחשבה

x

שומטים את הפייס

תנועת נוער "צמרת" יצאה בפרוייקט מיוחד תחת הכותר : משנים סטטוס- שמוטים את הפייס" במטרה ליצור איזון בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי, לשמוט את התלות באינטרנט ולנצל באופן יעיל יותר את הזמן שלנו. בתוכנית נפגשים בני הנוער סביב נושאים של אחריות חברתית בתקשורת, תקשורת פנים אל פנים, ופועלים להגברת המודעות באזור מגוריהם.

שומטים את הפייס

איילת מרידור- שומטים את הפייס

איילת מרידור- שומטים את הפייס

2 תגובות
  • x

    זה כמובן רעיון ראוי אבל נדמה לי שאם רוצים להרחיבו יש כאן גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.

    הדבר דומה לרעיון הצמחונות , שהוא בהחלט ראוי אבל אי אפשר להחיל אותו על הציבור כולו.

     

    לכן נראה לי שרעיון הזה שייך ל"שבת ישראלית " – בדומה ל לרעיון ה"יום שני ללא בשר"

    אם נצליח לגרום לתנועה של שביתה מהפייס בשבת – נדמה לי שנעשה משהו מאוד מאוד חשוב ליהודים בפרט ואפילו לעולם כולו2

    מחלוקת

    אודי ליאון

  • x

    אני חושבת שכמו בכל תהליך חינוכי מציגים את הצד השני- הקיצוני- ואז תוך כדי דיון ודיבור מנסים למצוא את האיזון הראוי, כמובן שאין פה ציפייה להתנתק סופית מכל הרשת החברתית, אך יש מקום לתת לנוער לחשוב על המחירים והסכנות הטמונות בהתמכרות לפייסבוק ומה הם מפסידים מכך.

    Yardena Noam Kramer

כותרת של ראשי פרקים

השמיטה קוראת לעצירה ממירוץ החיים לטובת הנפש, המשפחה והקהילה

לקריאה

השמיטה כהרפייה

לקריאה

גדול תלמוד המביא לידי מעשה

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
Eliya Picard
15.06.2015 17:39

שלום חגי, אתה צודק. אבל בעצם זה ענין של התארגנות רבת שנים. הרבה יותר קל לשכירים להתארגן בקבוצות עבודה של 7 לפחות שתמיד רק עובדים 6. לעצמאים זה מאוד קשה כמובן. אין לי פתרון מעשי, אלא אם כן מראש מתארגנים לעבודה עם שותפים. ברור שלא כל אחד יכול… אולי בעצם רעיון השמיטה מחייב אותנו לעבוד תמיד בצוותים ולא לבד? מענין לחשוב על זה

user profile image
חגי גולדברג
14.06.2015 15:48

הרעיון שובה לב. תוכל לתת הצעה קונקרטית? באיזה מקצוע ניתן להפסיק לעבוד למשך שנה שלמה? אצל המורים ובאוניברסיטאות יש שנת שבתון, ולשם כך חוסכים בכל שאר השנים. אולי ניתן לחסוך לשם כך גם במקצועות אחרים? מעשית כעובד עצמאי אינני רואה כיצד אני יכול להתנתק מהלקוחות ומהעובדים למשך שנה (גם חופשה קצרה היא בעיה), ולחזור כאילו מאומה לא קרה. זה נראה לי נכון לגבי כל אדם בתפקיד אחראי.

user profile image
Yardena Noam Kramer
11.06.2015 11:57

אני חושבת שכמו בכל תהליך חינוכי מציגים את הצד השני- הקיצוני- ואז תוך כדי דיון ודיבור מנסים למצוא את האיזון הראוי, כמובן שאין פה ציפייה להתנתק סופית מכל הרשת החברתית, אך יש מקום לתת לנוער לחשוב על המחירים והסכנות הטמונות בהתמכרות לפייסבוק ומה הם מפסידים מכך.

מקורות אחרונים

חברי בית המדרש