להתחברות

שמיטת חובות בימינו | מקורות

מחיקת חובות ל"מוגבלים באמצעים"

ועדת השרים לחקיקה אישרה: מחיקת חובות של מאות אלפי שקלים ל"מוגבלים באמצעים"

השרים אישרו את יוזמת שרת המשפטים איילת שקד שתמחק חובות לאזרחים שאינם מסוגלים להחזיר חובותיהם. שקד: סוף שנת השמיטה – זמן מצוין להצעה כה חברתית.

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (ראשון) את הצעת החוק שקידמה שרת המשפטים איילת שקד למחיקת חובות הנאמדים במאות אלפי שקלים לאזרחים שלא הצליחו להשיבם במשך חמש שנים והוגדרו "מוגבלים באמצעים". על פי ההצעה, המכונה "חוק שמיטת חובות", חוק ההוצאה לפועל יתוקן כך שהמדינה תוכל לפטור חייב מתשלום חובותיו המגיעים עד 800 אלף שקלים בסך הכל לרשויות המס ולאנשים פרטיים, אם עמד בשורה של קריטריונים שקובע החוק החדש. הנושים יקבלו עדכון על הכוונה לפטור את האדם מתשלום חובותיו ויוכלו להגיש התנגדויות להליך.

לפי הערכת משרד המשפטים, סך החובות שיימחקו בשנה הראשונה הוא חמישה מיליארד שקלים. בעקבות אישור הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, היא תועלה כעת להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, ואם תעבור יימשך תהליך החקיקה בקריאה שנייה ושלישית.

על פי ההצעה, החוק ייושם באופן חד פעמי בלבד על חייבים שעמדו בתשלומים שנקבעו להם בשלוש השנים הקודמות לבקשת הפטור ומוגדרים כ"מוגבלים באמצעים" במשך חמש השנים האחרונות. בנוסף, סך חובו של החייב כלפי אדם ספציפי או כלפי רשות המסים לא יעלה על 400 אלף שקלים, ולא יעלה על 800 אלף שקלים בסך הכל. תנאי נוסף קובע כי אסור שלחייב יהיו נכסים שניתנים לעיקול לבד ממשכורתו.

למאמר המלא באתר "הארץ">