להתחברות

שמיטת חובות בימינו | עמוד דיון

תקציר

שמיטת חובות בימינו

האם וכיצד יש לחדש את מצוות שמיטת הכספים בימינו?

שמיטת חובות אקטואלית ורלוונטית

שמיטת חובות אקטואלית ורלוונטית

מצוות שמיטת כספים היא אקטואלית ורלוונטית מאין כמותה, דווקא כעת. תהליך ההפרטה במשק שהחל בשנות ה-70 הוביל להגדלת הפערים הכלכליים ולהמון נדכאים ועשוקים הנרמסים תחת גלגלי השגשוג. השקעה בהחזרת חסרי-כל למעגל הכלכלי עשויה להביא פרות חיוביים למשק, אך הממשלה אינה יכולה לגייס את התקציב והמשאבים לחלץ אותם ממצבם, ולכן היוזמה צריכה לבוא מהציבור.
דובר העמדה: הרב יואל בן נון (למאמר המלא)

שמיטת חובות מסייעת לשמיטת החקלאים

שמיטת חובות מסייעת לשמיטת החקלאים

המטרה של שמיטת הכספים המקורית (ביטול חובות) היא אך ורק לאפשר לממן שמיטת קרקעות משום שאין אפשרות לחקלאים לפרוע את חובותיהם אחרי שנת השמיטה, בה אין להם פרנסה כי אסור לקצור ולסחור פרות שביעית! ראו דברי חזקוני.
לכן כל עוד שאנחנו לא מבטלים את היתר המכירה ואין קושי כלכלי לחקלאים היום, אין מקום לשמיטת כספים.
דובר העמדה: סטיב אפשטיין (למאמר המלא).

סיכום

סוגיה זו נמצאת בתחילתה וטרם נערכה.

הדיון המורחב

שמיטה ביוזמה ממשלתית

x

שמיטת כספים בימינו – הרב ד"ר אליהו ש"ץ:
חשוב שהממשלה תקים עמותה להלוות כסף לנזקקים, אפילו כאשר השנה השביעית מתקרבת. בדרך זו, הממשלה תעודד את כלכלת המדינה, על אף שבמקרים רבים לא יוכלו האנשים המקבלים הלוואה להחזיר את הכסף לפני השנה השביעית. תקנת הפרוזבול, המבטלת את החוק של שמיטת כספים, היא פיקציה שנוגדת את מצוות התורה. לכן אסור להשתמש בהיתר הפרוזבול.

יתכן שיהיו אנשים רבים שינסו לנצל את החוק של שמיטת כספים, ויבקשו הלוואות זמן קצר לפני תחילת השנה השביעית. לכן, חשוב שעמותת הממשלה תבדוק כל בקשה להלוואה, ובמיוחד כאשר השנה השביעית מתקרבת. אז, רק אנשים שבאמת נזקקים יקבלו הלוואות מן העמותה.

מה דעתכם על הצעתו של הרב ש"ץ? האם באמת אפשר לבטל היום את הפרוזבול ולקיים שמיטת כספים כמו בתורה?19

מקור לדיון
קושיה

מקור לדיון

4 תגובות
  • x

    אני חושב שכמעט כל הנסיונות להנדס את המשק בניגוד לנטיות הטבעיות של האנשים, כל זמן שלא בא משיח, נכשלו ועתידים להיכשל. יכולתן של ממשלות להשפיע על המציאות מוגבלת מאוד, ובייחוד בהקשר הישראלי בו 80% מהחלטות הממשלה כלל לא מיושמות.

    מחלוקת

    אהרון אריאל לביא

  • x

    גם לפי עמדה שלי, אני מסכים אם ביטול הפרוזבול כדי לאפשר לחקלאים לשבות. אני מציע שכלם ישלמו מס שביעית שש שנים כדי לפרנס את החקלאים בשנה השביעית ולכן לא עוד צריכים את הלוואה חדשה של שמיטת כספים.

    תמיכה

    סטיב אפשטיין

  • x

    אני לא יודע אם אני מסכים ל״מס״, אבל בהחלט נראה לי שלאפשר לאנשים לתמוך במיזמי השמיטה השונים על ידי השתתפות כספית, זה לממש את ״רוח״ שמיטת כספים.

    בהמשך הוסיף יוסי:
    אולי בימינו כדאי לבצע את שמיטת החובות בתחילת שנת השמיטה, וזאת כדי לאפשר לאנשים לממש את שנת השמיטה (שבתון למשל) בראש יותר נקי.

    בתגובה לשאלה: האם אתה בעד שמיטת כספים או שמא מספיקים היום מיזמי תמיכה בנזקקים בהתאם לרוח השמיטה? אמר יוסי:

    כמה תשובות בדבר:

    ראשית, אני כמובן בעד פרטים, מוסדות וחברות המחליטות לשמוט חובן למשפחות או חברות במצוקה. הגדרת המצוקה היא כזו שלא מאפשרת להם תפקוד נורמלי. שמיטה זו, לטעמי, יש לה ערך לא רק לנשמט אלא גם לשמוט.

    לגבי שמיטת כספים לאנשים או חברות שהן לא במצוקה – אני מתנגד, ואני גם לא משוכנע שזו הייתה כוונת המחוקק.

    מחלוקת

    יוסי צוריה

  • x

    מתנגד באופן מוחלט לפרטים ובוודאי לחברות. לפרטים ניתן לתגבר מערכות העזרה סוציאלית , לחברות יש מספיק מערכות הגנה שלרוב נפגע הציבור הרחב במקרה של פשיטת רגל.

    מחלוקת

    יוסי מאירי

שמיטת כספים לעסקים במצוקה

x

שאלה ליואל בן נון:  האם הוא מציע להרחיב שמיטת כספים גם לעסקים במצוקה, מאותם שיקולים?19

קושיה

יוסי צוריה

תגובה אחת
  • x

    ליוסי צוריה: בהחלט כן – עסקים במצוקה הם גם אנשים במצוקה, וגם משקולת ונטל על המשק בכללו, מפני שמתקשים למכור גם מתקשים לקנות.
    אולם המתווה הנראה נכון כיום גם לעסקים וגם למשקי בית הוא 'הסדר חובות', שבו גם החייב משתתף כפי יכולתו, ולא מחיקת חובות כללית.

     

    תשובה

    הרב יואל בן נון

שמיטת כספים חברתית

x

שלום לכל המתדיינים

רציתי לשתף אתכם בפרויקט שיזמנו בנוגע לשמיטת כספים: עוד לפני תחילת שנת השמיטה, התאספנו מנהלי עמותות העוסקים בשיקום כלכלי בשיתוף עם שמיטה ישראלית כדי לקדם פרויקט "משמיטה לצמיחה". בתמצית: משפחות הכורעות תחת נטל החובות, יעברו תהליך שיקום כלכלי ע"י אחת מן העמותות, ובתום התהליך, בתום שנת השמיטה, ישמט חלק מחובם. עינט חיברה אותנו לרות קלדרון שקידמה את הפרויקט . היא הביאה אותו לכנסת ולבסוף הפרויקט זכה לתמיכה של רובי רבלין, נשיא המדינה. העמותות גייסו 2,000 משפחות והחלו לטפל בהן, צוות שפעל תחת עמותת מתן עבר בין הנושים השונים (רק גופים מוסדיים כגון בנקים וחברות סלולר) וגייס לפרויקט שותפים כמעט מכל הנושים הגדולים במדינה. לצערי, עם נפילת הממשלה, הפסיק הצוות לפעול ונותרנו רק עם המשפחות ועם הרצון הטוב של הנושים למיניהם. מקווה שעכשיו עם הקמת הממשלה ולאור הפרסום ב"הארץ" נצליח להחיות את כל מרכיבי הפרויקט.

אמנם, לא מדובר בביצוע מצוות שמיטת הכספים ככתבה וכלשונה, אבל נראה לי שהפרויקט משמר את רוח המצווה בכך שהוא מאפשר לפתוח דף חדש פעם בשבע שנים מבלי לפגוע ברצון להלוות ומבלי להפחית מן האחריות של הלווים אלא תוך הגברת האחריות של כלל הציבור כלפיהם והגברת האחריות שלהם להגיע לאיזון תקציבי.  מעבר לפן הזה של הפרויקט, היה מרגש לראות  כיצד אנשי עסקים ואנשי ציבור מתחברים לרוח השמיטה ומושפעים ממנה.

תשובה

יעקב עזרא

x

הרב שרלו – במאמרך זה אתה טוען שיוזמת שמיטה ישראלית "יחד עם ארגוני "פעמונים", "מקימי" ודומיהם, לדרכים שיחלצו משפחות ממעגל החובות הבלתי פוסק" באה "במקום לחלום על שמיטת כספים".

כיצד לדעתך  פוגעת היוזמה בשמיטת כספים?19

3 תגובות
  • x

    ראשית, אני מצטער שאני לא עומד בקצב הדיון. אני מקווה להיות פעיל יותר בהמשך.

    המאמר הזה מצייר את הדילמה המהותית של יישום התורה בעולם חיינו: התורה מדברת על שמיטת כספים, לאמור: ויתור של מלווה פרטי על כסף שמגיע לו, והשמטתו. "פעמונים" או כל דבר אחר – אינו שמיטת כספים במובן המצומצם של המילה. במרחב שבין קיום המצווה בהוראתה המקורית ובין הניסיון לעמוד על מטרתה וטיבה, וליישם אותה במציאות ימינו – נמצאת גם ההתלבטות המקומית ביחס למצוות שמיטת כספים, אך למעשה שאלה רחבה הרבה יותר על כל דמותה של ההלכה, ועל התפישה המקובלת שלה.

    מה שכתבתי במאמר הזה הוא אמירה בלבד: כל דרך אחרת מלבד ויתור על כספי הלוואה אינו קיום מדויק של הוראתה המקורית של המצווה. עכשיו צריך להתחיל לדון עד כמה הדבר מהווה בעיה, ועד כמה להפך – הוא הוא המימוש המלא של תורה בזמן הזה.

    תשובה

    הרב יובל שרלו

  • x

    הרב שרלו, האם אתה יכול לשרטט באופן לא "הלכתי" מדי קריטריונים לדיון בשאלת הפער בין מצוות התורה למימושן כיום?19

  • x

    ולוואי ויכולתי. זהו הנושא העיקרי בתלמוד תורה – מימוש תורה נצחי במציאות משתנה. אלא שהדיון ההלכתי בכללו הוא דיון קזואיסטי, שעקרונות קוהרנטיים אינם המעצבים העיקריים שלו (יש להם השפעה, אך לא דראמטית), ולכן קשה לנסח עקרונות.

    ואף על פי כן, אדון בעיקרון יסוד: נבחן את הטיעון הנדוש ״בעבר היה קשה להדליק אש באבני צור ועל כן הדבר נאסר, אך היום – איסור זה צריך להתממש בצורה אחרת, ואין כל איסור להדליק אש״.

    האם טיעון זה ברמה התיאורטית יכול להיות נכון ? לשאלה זו יש שני מסלולי בחינה:

    א. גם אם נניח שהטיעון כולו נכון, יש מקומות שבהם השתמשו בטיעון דומה לזה גם לפסיקת הלכה, ויש מקומות שהוא נשלל מכל וכל.

    ב. הבעיה העיקרית של טיעון זה היא שהוא מבוסס על הנחה שלא הוכחה: הטיעון מניח כי בימים עברו נאסרה הדלקת אש בשבת בגלל הקושי הפיזי הרב להדליק באבני צור. זוהי הנחה. לא טיעון מבוסס. וממילא כל המשך הדיון – מפוקפק.

    כך אני חש גם כלפי חלק מהטיעונים בדיון זה. הכותבים מניחים שיש בידם לפענח את מגמת התורה בשמיטת כספים, ומסיקים מסקנות שונות ביחס לשמיטת כספים בזמן הזה. ברם, ההנחה לכשלעצמה היא מפוקפקת.

    כאמור בתחילת דבריי, נושא זה אינו מתאים להיות ספיח לדיון על שמיטת כספים בזמן הזה. הוא הנושא הגדול ביותר בשאלת מימוש התורה בזמננו.

     

    כל טוב

    תשובה

    הרב יובל שרלו

שמיטת כספים: חוק או השראה?

x

שמיטת כספים הינה חובה ולא זכות.בתורה כתוב שישנה חובה על בעל הממון להעמיד הלוואה לאביון, ולהשמיט אותה בשמיטה, ולא להמנע מלהלוות בגלל השמיטה. לא כתוב בשום מקום שלאביון ישנה זכות להלוואה כזו. בתור חובה, מדובר בחובה על היחיד. התורה לא מטילה חובה על הציבור את חובת השמטת הכספים. אחד האלמנטים החשובים בדיני השמטת כספים היא שמצווה על הלווה לפרוע את חובו גם אחרי שהמלווה אומר לו "משמט אני". ישנם אנשים רבים (ואני ביניהם) שיחזירו חוב גם כאשר המלווה אומר "משמט אני". אותם אנשים לעולם לא יחזירו חוב למדינה כאשר המדינה אומרת "משמטת אני". כך שמדובר מבתנה לכל דבר. חובות מתן הלוואה בשמיטה היא חובת היחיד – וחייבת להשאר כזו. תקנת פרוזבול: "מוסר שטרותיו לבית הדין" יוכיח. שברגע שהוא נמסר לבית דין אין איסור נגישה.

בתגובה לשאלות המנחה ענה אברהם:

אני אכן מתנגד לרב יואל בן נון ולרב אליהו ש"ץ. אני חושב שהמדינה מספיק מעורבת בחיינו הפרטיים. אם הנושא וולונטרי – אני בעד, אבל לא בכפייה.

1.  מאד תומך.

2. שאלה מצוינת – אך אני לא בטוח שלגיטימית. כמו שלא אשאל אותך: "איך אתה מציע לקיים מצוות 'שכחה' בזמן שרוב האנשים אינם חקלאים"? אנו גומלים חסד בדרכים רבות גם בלי שיש חלופה ספציפית למצוות שכחה. אז אולי אין צורך לקיים גמילות חסדים דווקא על ידי שמיטת חובות. ובכל אופן, הרי מצווה זו נעלמה מזמן עם הופעת הפרוזבול.

מחלוקת

אברהם פופקו

8 תגובות
  • x

    דעת הרב יואל בן נון:

    לחברי בית המדרש שלומות
    תחילה צריך לדעתי לשאול – כל אחד את עצמו, וכולנו כאחד – מה אנו רוצים בעולם התורה והמצוות – לצאת ידי חובה במינימום – או להצטיין (כמו בציוני קורסים, בממוצעי בגרות, בעבודה – שואפים ל'מספיק' או ל'מעולה')?
    מי שטוב לו בפרוזבול / מכירת חמץ / היתר עסקה / ערוב לעיר שלמה / היתר מכירה / בגדים פטורים מציצית (כולל מעילי רבנים) / ישיבת קבע של יהודים 'יראים' בחו"ל / ועוד כהנה וכהנה היתרים של 'יהדות מינימלית' –
    אין לי שום טענה כלפיו, אבל גם אין לי אתו בסיס משותף לדיון.
    לכן לא יכלה התנועה הציונית לצאת משום בית מדרש ב'עולם התורה'.
    הרב קוק דימה את עולם ההלכה הגלותי, ד' אמות של הלכה (בלשון חז"ל) לתחום אלפיים אמה, שיתרחב עם השיבה לציון כדי י"ב מיל כמחנה ישראל כולו. אני מחפש ב'תורת ארץ ישראל המתחדשת' את האורות הגדולים של הראי"ה בכל מקום אפשרי.
    השנה, זו השמיטה הראשונה מאז תרמ"ב, שישראלים רבים עוסקים בנושאי שמיטה, ולא רק רבנים של 'היתר מכירה' מול 'אוצר הארץ'.
    בשבילי זהו נס ממש.
    בתוך זה, הצעתי לקרן שמיטת חובות מהשמיטה הקודמת קיבלה ממדים חדשים וחשובים –
    1. ארגון 'פעמונים' (וארגונים נוספים) מובילים את הנושא ברמה הציבורית-החברתית כדי להגיע לאלפי משפחות שיזכו בהסדרי חוב סבירים ויצאו מהמעגל הנורא שלא מאפשר להם להרים ראש. גם הבנקים כבר הבינו, שעדיף להשקיע בהסדרי חוב סבירים, במקום לממן את המשפטנים שעוסקים שנים בגביית חובות אבודים. בכוונה לא מדובר בשמיטת חובות כללית, אלא בהסדר, שבו גם החייב משלם את חלקו לפי יכולתו, וזה קרוב להלכה, שהמחזיר חובו, רוח חכמים נוחה הימנו.
    2. ממשלת ישראל דרך משרד המשפטים מובילה חוק שמיטת כספים לראשונה בתולדותינו – ברוך ה' שזכיתי לראות ולשמוע – להסדרי חוב של משפחות מצוקה, במקום 'הוצאה לפועל' אכזרית.
    עד עכשיו היו הסדרי חוב בעיקר לחברות, לבעלי עסקים, ולעשירים כקורח (כי הנושים חושבים שזה משתלם), ואני ראיתי בזה קטרוג ממש, ושמעתי את זעקות הנביאים על "בונה ציון … בעוולה", אל מול 'תספורת חובות' לבעלי הון, מול גבייה אכזרית מחסרי כל.
    יישר כוח לרות קלדרון, ציפי לבני ואיילת שקד, שהובילו את המהלך ההיסטורי בכנסת ובממשלה.
    מחלוקת

    הרב יואל בן נון

  • x

    ישנו הבדל משמעותי בין אירגון פעמונים לבין "חוק שמיטת כספים". ארגון פעמונים הוא אירגון וולנטרי שעוזר לבעלי חוב במגוון דרכים. אחד מן הדרכים הוא לכשנע את הנושים למחול על חובם. והנושים הרבה פעמים עושים זאת – ובכך מקיימים מצוות צקדה. חוק שמיטת כספים הוא חוק וככזה הוא מחייב את הנושה למחול על חובו, גם אם הוא אננו מעונין במחילה זו. דעתי היא שכמו שאין לי סמכות לכפות על אדם שאננו מעונין בכך להפקיר את שדהו, כך אנני יכול לכפות על אדם שלא מעונין בכך, למחול את חובותיו.

    מחלוקת

    אברהם פופקו

  • x

    זו באמת שאלת תשתית לכל דיוני "סוגיא" באשר הם .

    האם ההתמודדות עם דילמות מהסוג הזה צריך להיות דיון חקיקתי כפייתי , או שמא אנו יכולים לשאוב השראה מרעיונות עתיקים ולממש אותם בתוך המציאות העכשוית גם אם אינם תואמים ל"מהדרין" את הפסיקה ההלכתית נטו19

  • x
    לאברהם פופקו      שלומות
    אילו הייתה המדינה מתנהלת כדבריך היה מקום לוויכוח, אבל כיוון שהמדינה פוסקת בכל הלכות צדקה וכופה אותם עלי ועליך במיסים שהיא גובה לא לשם קיום המדינה, אלא גם לשם צדקה וחסד לפי חוקים וקריטריונים שהמדינה קובעת, ממילא גם זה כלול, ויש מקום לדרוש פיצוי אם שומטים חוב של נושה פרטי. לדעתי, מדינה שעוסקת בצדקה וחסד, כופה על הצדקה (כמו בהלכה!), וכופה נגד 'מידת סדום' (גם זה כהלכה!) היא מדינה יותר ראויה להיקרא 'מדינת ישראל' לפי התורה, לפי חזון הנביאים, ולפי שירות תהילים (למשל תהילים ט"ו), ואני מתפלל שזכויות אלה יכריעו את הכף לטובה מול כל העברות והכישלונות וההשחתה הכרוכים בכל מסגרת שלטונית, ומול העלמת עין מפשעים שבכל יום לעינינו, לצערנו.
    יחד עם זה, עיקר החוק בא כדי לאפשר מחיקת חובות של עיריות (ארנונה), חברות החשמל והמים, שבכל יום מנתקים חשמל ומים לחייבים, ולפי החוקים הקיימים כלל לא היה אפשרי להגיע להסדרי חוב, כי לגופים אלה אין רשות חוקית (ובצדק) למחול על חוב (בגלל סכנת השחתה).
    לכן, אפשר להגיע להסדרי חוב מול הבנקים אבל רק החוק לשמיטת כספים יאפשר הסדרי ארנונה, מים וחשמל.
    ומעשה שהיה – פעמים אחדות שילמתי חוב לחברת חשמל עבור אשה חולה מאד, כדי שלא ינתקו לה, ואפילו חשפתי שכן שהיה גונב חשמל על חשבונה, ועל חשבוני. הגיעו דברים לידי כך, שהיו פונים אלי מחברת החשמל כאילו אני חייב, כי היה רשום אצלם ששילמתי על חשבונות בכתובת זו. כאשר לחצתי ודרשתי תשובה, איך אתם לא מתביישים לנתק חשמל לאשה כזו, אמרו לי – אין לנו שום שיקול דעת בנושא.
    כמובן, אלה שמנתקים חשמל, ואחר כך מחברים, מקבלים על כך משכורת. הלוואי, שהיו מעבירים אותם לתפקיד אחר, ומשתמשים בתקציב המושקע בניתוקים וחיבורים אלה, לשם הסדרי חוב. בעיקרון הסכימו אתי, אבל אין להם אפשרות כזאת מבחינת החוק.
    רק החוק לשמיטת כספים יוכל לאפשר מחיקת חובות כאלה, כמובן לפי מבחנים וקריטריונים וביקורת של לשכות הרווחה.
    הצעתי יותר מזה – ביטוח למקרים של אי יכולת לשלם (לפי קריטריונים מוגדרים), וזה יחסוך את עלויות התקציב (בעיקר שכר עורכי דין) של העוסקים בהוצאת אנשים מבתיהם בגלל אבדן יכולת לשלם משכנתא (בדיוק כמו שמשלמים ביטוח למקרה פטירה ח"ו), והסתכלו עלי ברחמנות, והוסיפו טענות ידועות, שהמוני אנשים ינסו לנצל פרצה כזאת, דבר שלדעתי אין לו שחר. רוב האנשים יעשו מאמצי ענק כדי לא להגיע לבושות הללו.
    מחלוקת

    הרב יואל בן נון

  • x

    מו"ר ר' יואל,

    האם באמת המערכת המדינתית יכולה תחליף מספק לכל מערכת המעשרות/לקט שכחה ופאה/ שמיטה ויובל ?

    לכאורה , במצוות אלו , לא רק התוצאה הסופית [הקלת חייו של העני והחלש] היא המטרה

    אלא דרך לתיקון האדם בינו לבין רכושו . כאשר המס מסולק מאתנו , ללא בחירה [וכמובן שכל אחד באופן טבעי נוטה לחפש דרכים לשלם הכי פחות מס , גם אם בדרכים כשרות בלבד]

    אין את מעשה השחרור של האדם משעבודו לקניניו . הפקרת חלק מיבולו [לקט שכחה] חלק משדהו [פאה ובשמיטה כל שדהו] וגם המעשרות, שמיטת הכספים וכו'

    הן כולן פעולות אקטיביות של האדם שנדרש לשחרר את תחושת בעלותו "כי לי כל הארץ " .להפעיל את "שריר" השחרור  – מה יכולות להיות המקבילות בחברה פוסט- תעשייתית כמו שלנו ?19

    קושיה

    אודי ליאון

  • x
    לאודי ליאון        שלומות
    ברור, שהמדינה איננה יכולה וגם אינה רוצה למצות עד תום את מצוות חסד והרבה מהן נשאר על כל אחד אל מול נותן התורה כמו שכתבת.
    גם אינני בטוח אם בתקציבי המדינה  יש כדי 'מעשר כספים', או פחות – שאלתי מומחים ואישרו לי את השערתי שבמס הרגיל שמשלם אזרח כלול סכום צדקה בין 5 ל-10 אחוז, כאשר ההוצאות לקיום המדינה ומערכות השלטון ופקידיו בוודאי אינן צדקה.
    הייתי שמח אם מישהו היה חוקר את השאלה הזאת, ומשקף לנו את התקציבים כך שנוכל לדעת מה מכל זה הולך למטרות צדקה וחסד.
    מכל מקום, המדינה פוטרת את היחיד רק מחלק של חובותיו בתחום, וכל אחד יחשוב מה נשאר מוטל עליו מבחינה דתית ומוסרית.
    בברכה רבה
    יואל בן-נון
    תשובה

    הרב יואל בן נון

  • x

    לגבי "שכר לפקידים" – לכאורה אומר הרמב"ם שזו "מעלת צדקה שאין למעלה ממנה" – האם לא כן?19

    קושיה

    יוסי צוריה

  • x
    דעת הרב יואל בן נון:
    מעלת הצדקה הגבוהה ביותר היא לסדר אדם בעבודה קבועה, כך שיוכל לפרנס ולא יצטרך עוד לבריות.
    אין פירוש הדבר שהמשכורת שלו נחשבת צדקה אלא המעלה הגדולה היא בהוצאת האדם ממסלול של צדקה למסלול של פרנסה.
    אם ממציאים תפקיד חסר כל צידוק רק כדי לתת לנזקק 'משכורת' במקום נדבה, זה יכול להיות מותר רק במקרים קיצוניים (נכה קשה מאד, למשל), ובתנאי שלא מרמים את הציבור, ולא מתרימים אותו לכך בלא ידיעה.
    אבקש את סליחתכם, אבל אני עמוס עד מאד, ואין לי עוד פנאי לדיונים המרתקים האלה, ואני חותם בשלב זה.

     

    תשובה

    הרב יואל בן נון

מחיקת חובות לחייבי הוצאה לפועל

x

בשלהי שנת השמיטה באה שרת המשפטים עם יוזמת שמיטת כספים מרעננת לשמוט חייבים להוצאה לפועל.  בין השאר היא מגדירה את "זכאי השמיטה" כ:

ההצעה מבקשת לפטור אדם המוגבל באמצעים מחובותיו הן לגורמים פרטיים והן לרשות המיסים במידה והוא עומד במספר קריטריונים:

■ חייב, "מוגבל באמצעים", המוגדר כך במשך חמש השנים האחרונות.

■ חייב אשר עמד עד עכשיו בתשלומים שקבעו לו בשלוש השנים הקודמות לבקשת ההפטר.

■ חייב שסך חובותיו לא עולה על 800 אלף שקל, ושחובו כלפי אדם ספציפי או כלפי רשות המיסים לא עולה על 400 אלף שקל.

■ הרשם שוכנע שלחייב אין נכסים שנתונים לעיקול חוץ ממשכורתו

זה יכול להוות בסיס לטעמי להלכת שמיטת כספים בימינו

21

תמיכה

יוסי צוריה

תגובה אחת
  • x

    בהנחה שפרטי החוק יוסדרו כראוי אני חושב שהרעיון של החוק הוא טוב וראוי. אלא שמוגבל באמצעים לא צריך לחכות שבע שנים כדי שבעייתו תיפתר. מה גם שלדעתי אין קשר בין רעיון שמיטת כספים לנידון למרות שבשני המקרים מדובר בשמיטת חוב.

    הוספתי ניר עמדה למהות שמיטת כספים במקורות.

    מחלוקת

    משה שליסל

שמיטה בכלכלה פוסט-תעשייתית

x

מקשה על סטיב אפשטיין.

הנחת היסוד של הדיון הזה היא – שאנו מחפשים רלוונטיות לשמיטה שהיא מעבר ליסוד החקלאי – שכמובן היה דומיננטי בתקופת המקרא וחזל .

השאלה היא מה יכולה להיות המקבילה לשמיטת כספים בכלכלה פוסט תעשייתי , עם שוק ההון העכשוי וכו'19

קושיה

אודי ליאון

5 תגובות
  • x

    בשם סטיב אפשטיין: המקבילה לשמיטת כספים בכלכלה פוסט-תעשייתית עם שוק ההון העכשווי, אינה הצורך לבטל חובות משום זה מאפשר לאדם ללוות בלי אחראיות עם ידע וציפייה שהציבור יחלץ אותו ממצבו כל 7 שנים!
    המקבילה היא הצורך לממן אנשים שבכוונה מקריבים את פרנסתם ושגשוגם למען טובת הציבור.

    מחלוקת

    סטיב אפשטיין

  • x
    וכעת, כמה מילים להבנת התורה –
    בספר שמות ובספר דברים נזכרים דלים ואביונים, ואילו בספר ויקרא, בפרשת היובל (בהר) אין כלל אביונים ודלים, כי לכל אחד יש נחלה בארץ, וגם אם הוא מך, ונאלץ למכור את אדמתו ואף את עצמו ואת בני ביתו – כולם יוצאים ביובל.
    אבל בספר דברים אין חוקת היובל, כי אין מנוחה ונחלה, ולכן יש אביונים – הלוי בדברים הוא עני מרוד בשער, בעוד בספר במדבר יש לו ערי לויים ומעשרות. לכן, צדק 'בכור שור' שפירש "אפס כי לא יהיה בך אביון … רק אם שמע תשמע …" – אם תשמור שמיטה ויובל.
    האביון איננו חקלאי שמך, ונקלע לקשיים, אלא מי שאין לו נחלה, בזמן של "איש כל הישר בעיניו – כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה …".
    לכן, לפי הפשט בתורה – דווקא במצבנו, כשעוד לא קרבנו אפילו לחשוב על חוקת היובל, ברור שיש אביונים, ודווקא עליהם התורה מחייבת אותנו לחשוב.
    המושג 'שמיטה' בשמות (כ"ג) פירושו שמיטת היבולים לטובת "אביוני עמך", ובדברים שמיטת חובות, שוב לטובת האביונים.
    רק בויקרא (בהר) מדובר על שבת הארץ יחד עם חוקת היובל, ולכן קדושת השביעית המלאה בתורה קשורה בחוקת היובל.
    לדעתי, חובתנו כיום בשמיטה מן התורה, באה מכוח שמות ודברים, והעיקר בה זו הדאגה לאביונים, חסרי נחלה וכוח עמידה.
    אם נזכה להתמודד עם בעיות אלה, אולי נזכה בע"ה גם להתחיל לספור שנים לחוקת היובל.
    מחלוקת

    הרב יואל בן נון

  • x

    לעניות דעתי הבנתי שגם דברים מדבר על השמיטת כספים של בכור שור

    1.ספר דברים מזכיר את כל מצוות משניות שבאות לאפשר או כתוצאה לשמיטת קרקרעות (שהיא עיקר מצוות שמיטה)  כמו הקהל ושמיטת כספים

    2 התורה בדברים מזכירה ברכות גדולות כתוצאה של שמיטת כספים כמו

    והעבטת גוים רבים ואתה לא תעבט ומשלת בגוים רבים ובך לא ימשלו –

    לי נראה שהברכות האלה הם לשמירת שמיטת קרקעות שרק אפשר ע"י שמיטת כספים כמו שיטת בכור שור – לכן הם מקפילות לקללה בויקרא פרק כו פסוק לד-לה אם לא שומרים אל שמיטת קרקעות:

    אז תרצה הארץ את שבתתיה כל ימי השמה ואתם בארץ איביכם אז תשבת הארץ והרצת את שבתתיה. כל ימי השמה תשבת את אשר לא שבתה בשבתתיכם בשבתכם עליה

    3. אם שמיטת כספים לא קשור לשמיטת קרקעות, למה שמיטת כספים היא אך ורק בסוף שנת השמיטה?

    מחלוקת

    סטיב אפשטיין

  • x

    דעת הרב יואל בן נון:

    סטיב אפשטיין העיקר בדבריי על ספר דברים הוא היעדרו של היובל על כל חוקתו, וריבוי האביונים בשער – במקום שחוקת היובל פועלת יש רק "אחיך" שמָך ומכר, אבל אין אביונים כי לכל אחד יש נכס רשום על שמו.
    בספר דברים אין חוקת יובל ועוד הרבה פרשיות ששייכות לאידאל של התורה, אבל לא נהגו בפועל בתקופות של "איש כל הישר בעיניו" – כמו בימי השופטים, וכמו בימינו – תראה לי מי חושב על חוקת היובל !

     

    מחלוקת

    הרב יואל בן נון

  • x

    לשאלתו של אודי על משמעותה של שמיטה בכלכלה פוסט מודרנית. לדעתי שמיטת כספים נועדה להגן על חירותו של האדם משעבוד ממוני \ כלכלי (כתבתי על כך במהות שמיטת כספים – ראה מקורות). בכלכלה המודרנית שעבוד ממוני הפוגע בחירותו של האדם לא קיים רק בחוב כספי (עבד לווה לאיש מלווה). לדוגמא: עובדים במשק שתנאי עבודתם לא הוגנים אך אינם יכולים לתבוע את מבוקשם כיון שתלויים כלכלית במקום העבודה. נשים שאינן יכולות להיפרד מבעליהן בגלל שנתבע מהן ויתור כלכלי שאינם יכולות לעמוד בו.

    אני מציע שקיום שמיטת כספים מודרנית (כאמור ראה נייר עמדה שכתבתי) הינה התמודדות עם כל אותן תלויות כספיות כלכליות שגורמות לשיעבוד הפרט ופוגעות בחירותו.  האם ניתן לבצע מהלך פעם בשבע שנים שיקטין את אותם תלויות כלכליות. 

    תשובה

    משה שליסל

x

יוסי, האם אתה בעד שמיטת כספים או שמא מספיקים היום מיזמי תמיכה בנזקקים בהתאם לרוח השמיטה?19

2 תגובות
  • x

    כמה תשובות בדבר:

    ראשית, אני כמובן בעד פרטים, מוסדות וחברות המחליטות לשמוט חובן למשפחות או חברות במצוקה. הגדרת המצוקה היא כזו שלא מאפשרת להם תפקוד נורמלי.   שמיטה זו, לטעמי, יש לה ערך לא רק לנשמט אלא גם לשמוט.

    לגבי שמיטת כספים לאנשים או חברות שהן לא במצוקה – אני מתנגד, ואני גם לא משוכנע שזו הייתה כוונת המחוקק.

    תשובה

    יוסי צוריה

  • x
    מתנגד באופן מוחלט לפרטים ובוודאי לחברות. לפרטים ניתן לתגבר מערכות העזרה סוציאלית , לחברות יש מספיק מערכות הגנה שלרוב נפגע הציבור הרחב במקרה של פשיטת רגל.

     

    מחלוקת

    יוסי מאירי