להתחברות

שמיטת חובות בימינו | מקורות

שמיטת כספים בימינו | הרב ד"ר אליהו שץ

טעמי מצוַת שמיטת כספים

כל חובות הישראלים נשמטים בתחילת השנה השביעית, כדי למנוע שהעניים ייעשו עניים יותר. עם זאת, אסור להימנע מלתת הלוואה אם רואים ששנת השמיטה מתקרבת וככל הנראה לא יוחזר הכסף; כי אם כך, תבוטל מטרת החוק לעזור לנזקקים.

הקטנת מספר האביונים מביאה תועלת לחברה כולה. יותר אנשים יהיו מסוגלים לקנות סחורות מכל הסוגים, ועל ידי כך תישאר התפוקה הלאומית ברמה גבוהה, תהיה פחות אבטלה, ורמת הייצור של העם תהיה גבוהה. יתרה מזו, יש אפשרות שאנשים עניים יצטרכו לגנוב כדי לספק את צרכיהם, או שיסבלו ממחלות פסיכולוגיות. ע"י הקטנת העוני, יימנעו מצבים אומללים כאלה.

חוקי שמיטת הכספים בשנה השביעית אינם חלים על איש נכרי, דהיינו איש לא-יהודי שגר מחוץ לישראל. אפשר לבאר את היוצא-מן-הכלל הזה על פי עקרון ההדדיות; הנכרי לא ישמוט את חוב הישראלי, ולכן אין סיבה שהישראלי ישמוט את חוב הנכרי. בנוסף, השמטת חוב הנכרי רק תזיק ללווה הישראלי בלי תועלת מקבילה לכלכלה הלאומית הישראלית; ולכן אין שומטים את חוב הנכרי.

קיום מצות שמיטת כספים בימינו

כדאי לאנשים שרוצים לתת הלוואה גדולה לזמן ארוך בלי להפסיד את כספם כאשר מגיע שנת השמיטה, להלוות הכסף לאחר תחילת השנה השביעית לתקופה מוגבלת לשבע שנים. בדרך זו, אם הלווה מחזיר את הכסף בתשלומים, יש סיכוי שהמלווה יקבל את כל כספו בחזרה. רק אם הלווה ייתקל בבעיות כלכליות, יישמט חלק מן ההלוואה. אבל, כאשר מתקרבת השנה השביעית, יהיה קשה יותר ללווה לקבל הלוואה. לכן, חשוב שהממשלה תקים עמותה להלוות כסף לנזקקים, אפילו כאשר השנה השביעית מתקרבת. בדרך זו, הממשלה תעודד את כלכלת המדינה, על אף שבמקרים רבים לא יוכלו האנשים המקבלים הלוואה להחזיר את הכסף לפני השנה השביעית. תקנת הפרוזבול, המבטלת את החוק של שמיטת כספים, היא פיקציה שנוגדת את מצוות התורה. לכן אסור להשתמש בהיתר הפרוזבול.

יתכן שיהיו אנשים רבים שינסו לנצל את החוק של שמיטת כספים, ויבקשו הלוואות זמן קצר לפני תחילת השנה השביעית. לכן, חשוב שעמותת הממשלה תבדוק כל בקשה להלוואה, ובמיוחד כאשר השנה השביעית מתקרבת. אז, רק אנשים שבאמת נזקקים יקבלו הלוואות מן העמותה.

 

למאמר המלא